It takes a fool to remain sane

Jag vet att det är här min blogg. Och jag får skriva precis hur jag vill.

Jag vet det.

Ändå får jag så dåligt samvete om jag 1) börjar en mening med "och" eller "så"  2) skriver osammanhängande med för mycket bisatser.

Jag kanske är lite störd, men hallå, svenskan måste bevaras. Eller hur?

Det tar emot att skriva "oxå" istället för "också" eller "iaf" istället för "i alla fall". Kan dock inte förmå mig att sjunka så lågt och börja skriva "mej" istället för "mig". Det går bara inte.

Correct me if I'm wrong.

Säger hon som vill bevara svenskan. Yeah right!!

Tyckte du också att det här tog en konstig vändning?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag är precis likadan. Kan aldrig skriva "man" på bloggen, så skadad från skolan är jag. Men jag är så dålig på svenska så börjar jag slarva går säkert allt åt skogen.



Förresten, jag börjar bil fast i Buffy. Bara ett par år efter att du visade mig avsnitt på Harstena. Jag vet, bara lite sen.

2008-11-07 @ 21:24:54
Postat av: Cicci

Oj oj, vad rätt du har! På Msn får folk gärna slarva med svenskan (för fort ska det gå!), men i bloggar... nej. Här skriver man berättande texter, och de ska vara lätta (och rätta) att läsa. Om texterna inte är helt extremformella sen gör ingenting tycker jag :')



Personligt men korrekt!

Klart slut.

Postat av: Hanna

Jag håller med dig till fullo även om jag vet att min blogg inte riktigt går hand i hand med det. Jag skriver ofta iaf och såna förkortningar men på sistone har jag faktiskt börjat rätta mig själv där eftersom jag vet hur störande jag tycker att det är att läsa andra bloggar med massa slarv...

2008-11-07 @ 23:24:06
URL: http://nogg.se/hep
Postat av: Vanne

Jag förstår precis vad du menar. Har framför allt väldigt svårt för "oxå" och "iaf" och liknande, men meningar som börjar med "och" eller "så" tar inte emot lika mycket, varken när jag skriver själv eller när jag läser andras bloggar. Förmodligen för att det är så vanligt i talspråket - och när man bloggar berättar man ju ofta någonting och då känns det naturligt på något sätt... Bara det är berättat på en intressant - och sammanhängande - sätt, så är det helt okej, tycker jag.



Däremot kommer jag heller aldrig - ALDRIG - skriva "mej" och "dej". Även om jag t.o.m. under en kort men intensiv lunarstormperiod envisades med att skriva "mey" och "dey" (åh, herregud bör jag ens skriva detta här och riskera ett sänkt anseende?). Det var en dålig tid i mitt liv.

2008-11-09 @ 01:11:01
URL: http://vanne.blogg.se/
Postat av: Vanne

Förresten har jag lyssnat på rubricerade låt (kan man säga så, haha? :D) flera gånger om idag, efter att ha sett detta inlägg. Den låten är verkligen helt toppenbra!

2008-11-09 @ 01:13:18
URL: http://vanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback