Can I have it gluten-free?

Glutenkulturen pa Nya Zealand ar utbredd.

Jag trodde jag skulle ha problem med min glutenintolerans sa fort jag lamnade Sveriges granser. Jag har rest runt i Europa och stott pa sa mycket okunnighet gallande gluten att jag nastan gett upp pa att fraga langre. Men sen kom jag till Nya Zealand.

Har ar allt annorlunda. (Aven om gluten klassas som halsokost-mat som man kan ata om man vill va nyttigare...eh...HUH?!)

Hemma i Sverige finns inte glutenfritt pa cafeerna. Det finns alternativ som naturligt inte har gluten i dom, typ biskvier och chokladbollar. Det ar skillnad.
Har pa cafeer finns det glutenfritt. Da menar jag glutenfria kakor, pajer och brod. Inte pa alla ska tillaggas! Men de flesta cafeer har atminstone ett glutenfritt alternativ.

Pa menyer star V (vegetarian) och GF (gluten free). Det underlattar ibland. Sa man slipper fraga, da kan man bara se vad de har som ar glutenfritt.

Men jag har oxa varit pa flera stallen dar jag kan bestalla samma sak som Hanna. fast glutenfritt! Jag har kakat pizza (GOTT!), vamra mackor, vanliga smorgasar, pannkakor och kakor. Det ar lite dyrar bara. T.ex., igar skulle vi ata toasties. Hannas kostade 4,5$ och min kostade 6$. Ca 7SEK mer. Men det var det vart (min macka var mycket storre!)

Sa med andra ord, det gar bra.
I affarerna har de laaaanga hyllor med glutenfritt. Mycket storre an i Sverige. Det finns flera olika marken att valja mellan.
- Fullkornspasta, spagetti, makaroner, lasagneplattor
- Kakor och kex
- Flingor och musli
- Powerbars
- Mjol och mjolmixer till pixxor, pannkakor
- Bake-off muffins
- Brod ar det mer ont om, men det finns och det gar att tugga. Dock finns det battre hemma.

Sadar. Ett litet urval.

Gluten pa NZ ar bast! Alla fattar vad jag pratar om och det finns alternativ! Nu ska jag bara ta med mig alla kunskaper om det tillbaka till Sverige, som jag tidigare trodde var storst pa gluten. Tanka sig vad lite resande kan oppna upp ogonen....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback