Smakar inte som hemma

For att citera en valdigt klok manniska: "Vagen till Vannes hjarta gar genom magen."
Sa det ar bara naturligt att Vanne vill veta mer om maten pa NZ. Klart hon ska fa det, och ni andra oxa!
Mat ar liksom sa natruligt, sa det gloms bort i virrvarvet mellan valar, nationalparker och hobbitar.

Men maten har ar det inget fel pa.

Hitills har vi atit 9 stycken olika nachos. Det borjade med att vi pa Waiheke island var suge pa nanting riktigt fett sa vi bestallde nachos. Och det var den godaste nachos vi atit! Seriost, jag vill tillbaka bara for den nachosen. Den var perfekt! Med lagom mycket ost och kottfars, sourcream, guacamole, salsa och sen paprika lok och tomtater. Sen tror jag bestamt det var graslok pa toppen. Sa gott. Sa nu har det blivit lite av var grej, vi kakar nachos. Haha! Dock ar det oftast bonor med...vilket jag hatar!

Pa NZ ater de annars lamm. Vilket jag vagrar att ata. Sa jag har hallt mig borta fran det. Men saken ar, och det har ar ratt skamligt, vi ater inte sa mycket pa sana dar turistrestauranger, for de tenderar att vara dyrare.

Vi kakar Thai, Indiskt och Kinesiskt, for det finns det gott om! Det finns sa otroligt mycket asiater pa NZ! Jag tror manga aker hit for att studera. Sa hur liten an staden ar sa finns det alltid ett Thai-stalle och en sushibar. Sushi finns overallt. Och de menar jag overallt. Annars, kinesiskt, indiskt, koreanskt, indonesiskt, japanskt och thai. Vi gillar som sagt thai.

Pa cafeer finns alltid nachos. Alltid. Pa alla frukost/brunch menyer finns nachos. Och alla cafeer har frukost, brunch och lunch. Sen finns det nanting som heter Wedges, men jag fattar inte vad det ar. Aven om jag fragat. Sa jag maste prova det nan dag.

Pa de flesta menyer finns oxa nat som heter Biff Teriakay (stavar jag ratt?) Salad. En salad med biff teriakay och sesamfron. Gott faktiskt!

Nat mer jag glomt?

Frukost: Da ater vi oftast naturell yoghurt med musli och nan smorgas. Hanna ater alltid smrogas. Jag gor det ibland om jag hittat nat gott gf-brod. Ibland juice. Om vi hinner kopa. da koper vi Charlie's Honest Orange Juice eller Just Juice: Tropical. De ar goda. Var yoghurt ar av market De Winkel. Vilket ar hollandska och betyder "Landet". Tror jag.

Lunchen: Storstad blir det sushi eller nachos. Eller sa ater vi pasta med dolmiosas med tonfisk i. Sa enkelt som mojligt. Idag at jag en gf toast med skinka, ost och kyckling. For 27SEK.

Middag: Ibland pasta med pastasas. Vid speciella tillfallen kyckling med ris i Chicken Tonight (sweet and sour - inte aprikos-smaken, den smakade pecka!) Annars sa ater vi ute. Oftast thai.

Sa sa balanserad kost har vi.

Vi ater oxa kiwis. Det maste man nar man ar har. Man far en san praktisk kiwisked oxa. Annars, clementiner och nar vi har rad, jordgubbar. Muslibars gar oxa ner. Smidigt liksom, som man kan lagga ner i vaskan en dag som man ska va ute och ga hela dagen.

Sen har vi nagra laster. En chipspase av market Bluebird kostar ca 8SEK. Inte sa dyrt assa. Smaker finns salted, chicken och sourcream and chives. De smakar okej. Inget OLW men det kan va gott ibland. Godis finns det jattegoda kolor som heter Minthies. Smakar tpy som AKO-kola. Mint-varianten.

Men den storsta lasten ar anda fudge. Inte san man koper i en supermarket. Utan sant man koper i speciella fudge-butiker. Den smakar sa himmelskt gott! Och den finns i alla smaker! Jag har provat min, caramel, rasperry-coconut, hokey pokey, chocolate, passionfruit....etc... Den ar liite dyr, men sa vart det! Pure decadence!

(jag har precis varit och kopt fudge och den ligger och vantar pa mig pa rummet. som tur ar sa finns det inte i alla stader, hittills har vi kopt det tre ganger. man vill ju inte rulla fram sen...vi har ju borjat vart nya liv nu. men det kanske vi kan gora imorgon?)

Gud vilket langt inlagg bara om mat. Nan som fann det intressant? HAHA! Det fanns visst mer att saga om mat an vad jag trodde....

Det visste jag inte.
Forlat om detta blev totalt osammanhangande!


Kommentarer
Postat av: Erika

haha har du fått Hanna att äta sushi? :O Du kanske kan prova med kebab med :p

2009-02-18 @ 08:54:23
Postat av: zlugg

Wedges är klyftpotatis enligt tyda.se

Postat av: Hanna

Sushi gick efter en manad nar jag insag att det var ganska smidig mat och dessutomb billig. Men lamm, dar gar gransen. Varken smidigt eller billigt sa vilka fordelar finns det da?

2009-02-19 @ 06:40:49
URL: http://nogg.se/hep
Postat av: Anonym

när du kommer hem tycker jag att vi kör en thai kokosnöt :D hehe blev sugen på det nu! och på sushi med.. ne nu är jag hungrig

2009-02-19 @ 15:23:48
Postat av: Anonym

oj skrev inte att de va från mej men de va det!

2009-02-19 @ 15:24:19
Postat av: Vanne

ÅÅÅH TAAAAAAAAAAACK!!!!!!! :D:D Sjukt uppskattat inlägg! Jag fann det jätteintressant att läsa! Helt ärligt. Och vad mycket du skrev sen! LOVE! Mat ÄR intressant ;) Det är ju för bövelen - förutom att bara vara gott - kultur!



Långt inlägg följs av lång kommentar (också osammanhängande, men det är så vi jobbar!)



Låter riktigt nice med asiatkäk! Det är ju trots allt det bästa köket (nej nej, jag favoriserar inte.) NJUT! Jag menar, kom igen, mamma och pappa åker till Sthlm för att äta thali och vindaloo och till London för att käka anka.



Vad gott med nachos! Jag tänker alltid på dig när jag tänker på nachos. För det var ju som bjöd mig på det först. Nachos, salsa, guacamole, ost - in i ungnen och himmelriket formas. Jag kan inte tänka mig exakt hur goda nachosen är där borta, eftersom jag redan tycker att nämna snabbt-i-ugnen-nachos är fulländade. Om du kan, kan du väl försöka lista ut recepetet alt. the secret ingredient :D



Frukosten verkar ju stabil och god. Nyttig. Låter... svenskt. Musli ser jag som svenskt :) Älskar för övrigt att du skrev vad juicen och yoghurten heter! <3 Honest Juice låter fint. "Honest". Vet du förresten att det finns Östgöta Mjölk nu?



AKO-kola var inte igår! Det finns ju fortfarande, men inte i samma uträckning som tidigare, eller så är det jag som förändrats. Kidsen kanske fortfarande tuggar AKO och nötcreme. Aaah 90-talet, Johnnys Livs osv...



Fudge. Kan inte tänka mig hur det smakar, eller hur konsistensen är. Är dålig på fudge. Men sättet du beskriver det på är fantastiskt! Mängden saliv ökar och jag lutar huvudet på snedden för att blicka ut mot fjärran med en drömsk blick, tänkandes på dig i den fina och lyxiga fudgebutiken. Jag får Chocolat- och Willy Wonka-vibbar. Och vilka smakar sedan! Åh wow.



Tack så hemskt mycket för det här inlägget! Nu missbrukade jag väl ordet "gott" mer än "coolt". Nu är du fri att återgå till dina äventyr igen ;D Ut bland bergen och i havet och hos valarna med dig! KRAM

2009-02-21 @ 01:52:31
URL: http://vanne.blogg.se/
Postat av: Vanne

Och ja, du är väldigt klok! Den klokaste jag vet :) Tycker du förresten inte om lamm eller har du inte velat smaka? I like it!

2009-02-21 @ 01:54:10
URL: http://vanne.blogg.se/
Postat av: Vanne

Just det! Visste att det var någonting jag hade glömt. En tanke som poppade upp när du snackade nachos. Jag har käkat riktiga tacos. Ja, de vi äter i Sverige är inte ALLS som "riktiga" mexikanska. Mitt fadderbarn bjöd på taco noche. Jag tänkte blogga om det, så du får veta detaljerna så småningom där ;)

2009-02-21 @ 02:02:16
URL: http://vanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback